SEO vs. SEM
Hvad er forskellen på SEO og SEM og hvordan kan disse markedsføringsprocessor tilføre din virksomhed større værdi? Det forsøger vi at give dig svaret på, udover at vi kommer med anbefalinger til, hvilken strategi du skal vælge.
Hvad er forskellen på SEO og SEM?
Søgemaskineoptimering (SEO) er processen med, at få trafik fra søgemaskinernes organiske søgeresultater. Søgemaskinemarkedsføring (SEM) er derimod processen med at få trafik og synlighed fra både de organiske og betalte søgeresultater.
Hvis du kigger på Googles søgeresultater, så har du nok bemærket, at de er inddelt i 2 primære kategorier; de betalte søgeresultater og de organiske søgeresultater.
Hvor målet med SEO er, at få dit website til at rangere i de organiske søgeresultater, så kan du også få dit website synligt i de betalte søgeresultater. Dette er noget som Google gør muligt igennem Google Ads, som er deres Pay Per Click (PPC) platform.
SEO fokuserer altså 100% på rangering i de organiske søgeresultater. SEM fokuserer både på SEO og PPC til at få trafik fra søgemaskiner. SEO falder med andre ord ind under kategorien SEM, der på dansk også betegnes som søgemaskinemarkedsføring.
SEO vs. SEM: Primære forskelle
Med en grundlæggende forståelse for, at SEM fungerer som en paraply der også inkluderer SEO, så kan vi nu dykke ned i betydningen af både SEO og SEM samt de største forskelle.
Hvad er SEO?
SEO er processen med at optimere dit website til de organiske og ikke-betalte søgeresultater (SERPs). Arbejdet kan deles op i 4 primære kategorier, der tilsammen har stor indflydelse på dine websiders rangering.
On-page SEO: Denne disciplin handler om, at optimere individuelle websider omkring de søgeord, som din målgrupper bruger. On-page refererer både til indholdet og HTML kildekoden på en webside, som kan optimeres.
Off-page SEO: Denne disciplin har fokus på, at opbygge troværdighed og autoritet i søgemaskinerne. Arbejdet involverer hovedsagelig opbygning af backlinks til dit website. Men søgemaskiner som Google bruger også andet end links til at vurdere din autoritet.
Teknisk SEO: Her sikrer du at søgemaskiner som Google kan crawle og indeksere dit website. Teknisk SEO handler også om, at undgå problemer så som duplicate content, sikre at dit website loader hurtigt og at du har en flad website arkitektur.
Brugeroplevelse (UX): Hvordan brugere interagerer med dit website og søgeresultaterne kan hjælpe Google med, at forstå hvorvidt dit indhold besvarer brugernes søgeforespørgsel eller ej.
Hvis mange brugere f.eks. vælger at klikke på dit søgeresultat og dermed giver websiden har en høj organisk CTR, så kan Google belønne den med et boost i søgeresultaterne.
Hvis din webside derimod har en høj afvisningsprocent og brugere klikker sig tilbage til søgeresultaterne, så kan Google vælge at nedprioritere websiden, fordi den ikke er et godt match for den pågældende søgeforespørgsel.
Hvad er SEM?
Search Engine Marketing (SEM) er processen med, at forbedre kvaliteten og mængden af trafik fra både organiske og betalte søgeresultater. Den mest almindeligt kendte og brugte annonceringsplatform er Google Ads.
Som vi var omkring indledningsvis, så er SEO en underliggende kategori til SEM. De kategorier vi har skitseret for SEO gør sig derfor også gældende for SEM. Men SEM omfavner også kategorien PPC, der vedrører de betalte søgeresultater.
Hvad er PPC?
Pay Per Click (PPC) er er annonceringsmodel, hvor annoncører betaler hver gang en bruger klikker på en af deres online annoncer. Der betales med andre ord kun for den trafik som annoncøren får fremfor antallet af annonceeksponeringer.
Lad os kigge på nogle af de kategorier, som gør sig gældende for særligt PPC.
Budgivning og budget: For at køre annoncer på Google, så er du nød til, at sætte et budget og vælge indstillinger for budgivning. Med PPC byder du på specifikke søgeord og når folk søger med dette søgeord, så bliver din annonce vist.
Rangeringen af annoncer bestemmes ud fra, hvor meget annoncøren byder. Så hvis du er højestbydende, så er der – med forbehold for kvalitetsresultatet – stor sandsynlighed for, at din annonce vil blive vist øverst.
Kvalitetsresultat: Kvalitetsresultatet har til hensigt, at give dig en fornemmelse af kvaliteten af dine annoncer. Det er generelt set Google måde til at vurdere, hvorvidt dine annoncer er et godt match for brugeren.
Et højt kvalitetsresultat kan resultere i høje placeringer til en lavere klikpris (CPC). Kvalitetsresultatet bestemmes ud fra den forventede CTR, annoncerelevans og oplevelsen af din landingsside. Med andre ord 3 faktorer.
Annoncetekst: Teksten i dine annoncer er det som brugerne ser, hvorfor det spiller en afgørende rolle for dine annonces succes. En god annonce kan betyde en højere CTR og bidrage til et højere kvalitetsresultat. Derudover har sammenhængen imellem annoncen og din landingsside stor betydning for, hvorvidt brugeren konverterer eller ej.
Kontostruktur: En Google Ads-konto er organiseret af kampagner og underliggende annoncergrupper. En god organisering gør det nemmere at levere de rette annoncer til den rette målgruppe. Derudover kan en god organisering gøre kontoadministration, optimering og evaluering af annoncernes effekt lettere.
SEO vs. SEM: Hvor hurtigt virker det?
En væsentlig forskel ved SEO og PPC, er tiden det tager at slå igennem.
SEO betragtes i dag som en langsigtet strategi. Dette gælder især for nye websites, som har et begrænset antal backlinks. Faktisk viste et studie fra Ahrefs, at den gennemsnitlige rangerende for forsiden af Google, havde en alder på 2 år.
Og kun 22% af siderne i top 10 var oprettet indenfor det første år.
Søgeresultaterne er med andre ord domineret af “ældre” sider.
Hvor lang tid det så reelt tager afhænger dog af flere ting. Hvis du f.eks. fokusere din SEO omkring longtail søgetermer og arbejder målrettet med søgeordsoptimering, så kan du allerede begynde at se resultater efter nogle måneder.
Hvis du derimod fokuserer din indsats omkring PPC, der som sagt er en del af SEM, så kan du begynde at resultater, kort tid efter at din annoncering er sat igang.
Dette betyder dog ikke nødvendigvis at du modtager konverteringer og kunder fra dag 1. PPC er ikke bare en “tænd og glem” løsning. I langt de fleste tilfælde kræver PPC-kampagner løbende optimering, for at generere et positivt investeringsafkast.
SEO vs. SEM: Hvad koster det?
Selvom SEO er en fantastisk kilde til gratis trafik og du ikke betaler for kliks ligesom med PPC, så tag ikke fejl. SEO er langt fra gratis.
Hvad mange ikke tænker over er, hvor mange ressourcer der ligger i at komme til rangere øverst på deres foretrukne søgeord. Her taler vi ikke kun penge men også tid, der skal investeres i alt fra planlægning til analyser og optimering. SEO kan være omfattende.
Hvad koster SEO?
Hvad SEO koster afhænger af mange faktorer. Vil du rangere #1 på et bredt søgeord, så må det forventes, at der skal bruges flere penge og mere tid. Dette gælder især hvis konkurrencen i markedet er hård. Lad os tage et eksempel.
For et forsikringsselskab kunne det være fantastisk, at rangere #1 på et søgeord så som “bilforsikring”. Et søgeord der i gennemsnit har 11.000 søgninger på om måneden. En topplacering på dette søgeord ville resultere i en stor mængde trafik hver måned.
Men for at nå dertil, så er vi nød til at have en idé om, hvad det kræver fra et SEO-perspektiv. Vi er med andre ord nød til, at erhverve os en række værktøjer. En af disse værktøjer ville være Ahrefs, som alene koster os ca. 2.200 kr. om måneden.
Det næste der skal arbejdes på er indholdet. Fordi indhold vægter så højt i Googles algoritme, så skal det ikke bare være godt. Det skal være fantastisk. Der ville med al sandsynlighed også skulle produceres nyt indhold. Og for at indholdet virkelig skiller sig ud fra mængden, så kunne det være godt, at få en grafiker indover.
Dernæst skal der afsættes noget tid til, at optimere websitet fra et teknisk og indholdsmæssigt perspektiv. Og fordi vi taler om et meget konkurrencepræget søgeord, så vil der også blive behov for, at bygge backlinks over en længere periode.
Selv med et nøje planlagt forløb og en tilpasset strategi, så er der ingen garanti for, at den pågældende side vil rangere i Google.
Sammenhold nu ovenstående med en SEM-tilgang hvor fokus er PPC.
Hvad koster PPC?
Med PPC betaler du for dit løbende annonceforbrug, hver gang nogen klikker på dine annoncer. Du ved dog hvad du får for pengene og kan ligeledes se, hvad du i gennemsnit må betale for en konvertering.
Så på mange måder er PPC faktisk billigere end SEO.
Der er dog et stort men. Så snart du stopper med betale, så stopper din trafik. Dette er ikke tilfældet med SEO. Når først du rangerer i Google, så får du en passiv strøm af trafik hver måned, uden at det koster dig en øre.
Så ja, der er fordele og ulemper ved både SEO og PPC, hvilket også er grunden til, at mange virksomheder vælger en kombination af begge.
Skal du vælge SEO eller PPC?
Et spørgsmål som vi ofte bliver stillet er, om det vil være bedst at fokusere den digitale marketing omkring SEO eller en kombination af SEO og PPC. Det ideelle valg afhænger af flere ting, som vi vil kigge på nu.
Når du skal vælge SEO
Her er de primære argumenter for, at du bør fokusere indsatsen på SEO.
Du har en begrænset budget: Er du en mindre virksomhed og har et meget begrænset marketingbudget, så gør du sandsynligvis bedst i at vælge SEO. Dette også selvom du måske ikke ser et positivt investeringsafkast i flere måneder eller år. Tænk på SEO som en langsigtet investering, hvor du ikke brænder hele budgettet af på annoncer og hvor større virksomheder kan presse dig ud af markedet ved at øge klikpriserne.
Du kan rangere på informative og longtail søgeord: Informative søgeord er søgninger der besvarer brugernes spørgsmål. De har meget volume men konverterer ikke super godt. Til gengæld kræver det bare, at du kan producere godt indhold, som er i din målgruppes interesse og som bliver søgt på i Google.
Derudover kan du rangere på longtail søgeord. Disse søgeord er super specifikke og konverterer derfor godt, på trods af volumen på dem er begrænset. Og fordi longtail søgeord ikke har høj konkurrence, så er de meget nemmere at blive synlig på modsat helt brede søgeord. Har du et nyt website, så vil disse søgeord være et godt fokus.
Du har styr på linkbuilding: Selvom du kan nå langt på godt indhold, så er du også nød til at have backlinks, ved du vil rangere på konkurrenceprægede søgeord. Du er derfor nød til at have styr på, hvad der skal til, for at få andre websites til at linke til dig. Indenfor linkbuilding findes der heldigvis mange gode taktikker til at bygge links.
Du har ikke travlt: Det er ingen hemmelighed at SEO er en langsigtet strategi. Det tager derfor tid fra at det sættes igang til at det viser resultater. Du er derfor nød til at kigge 6-12 måneder frem, før du begynder at se en forskel i din trafik. Tidshorisonten afhænger selvfølglig af flere parametre, men afhænger i høj grad af konkurrencen i dit marked.
Når du både skal vælge PPC og SEO
Den mest åbenlyse fordel ved at kombinere PPC og SEO, er den øget eksponering i søgeresultaterne. Du kan med andre ord “dække” mere af søgeresultaterne, ved både at figurere i de organiske og sponsorerede søgeresultater.
En anden fordel ved at kombinere SEO og PPC er synergieffekt. Hvis du kører en kampagne i Google Ads, så kan du f.eks. se, hvilke søgeord der leder til konverteringer. Tag nu disse søgeord og implementer dem i din SEO- og marketingstrategi.
Med andre ord: hvis du har budgettet og kompetencerne, så kan du i de fleste situationer opnå en konkurrencemæssig fordel, ved at implementere en fuld SEM-strategi. Dette har vi erfaret som en succes i et utal af brancher.
Hjælper PPC din SEO?
På trods af hvad mange tror, så hjælper PPC ikke din SEO. Selvom du bruger annoncer til at målrette specifikke søgeord og derigennem får søgemaskinetrafik, så har det hverken en positiv eller negativ indvirkning på din SEO.
Hvorfor er SEM trafik vigtig?
SEM trafik – enten igennem organisk synlighed eller betalte annoncer, betragtes som den vigtigste kilde af internettrafik, fordi den er så målrettet. Dette skyldes at du kan blive fundet, når brugere aktivt søger efter det du tilbyder.
SEO basics
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Forskellen på SEO og SEM" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.