Dwell Time
Dwell Time er opholdstiden som en Google-søger tilbringer på en side fra søgeresultaterne, inden han vender tilbage til søgeresultaterne. Her er hvad den betyder for SEO og hvordan du forbedrer den.
Hvad er Dwell Time?
Dwell Time er mængde af tid der går fra at en Google-bruger klikker på et søgeresultat, til det øjeblik hvor brugeren vender tilbage til søgeresultaterne. Det er med andre ord en måling af brugers opholdstid – hvor meget de dvæler på en side – der begynder og slutter i Googles søgeresultater (SERPs).
Lad os sige at du søger efter hjælp til at bage kanelsnegle og indtaster “kanelsnegle” i Google.
Du klikker derefter på det første søgeresultat som kommer op.
Du skimmer indholdet men finder ikke hvad du søger og siden virker meget ustruktureret. Du beslutter dig derfor at kigge videre og klikker tilbage til søgeresultaterne blot 5 sekunder senere.
5 sekunder er Dwell Time (opholdstiden) for den side, du lige har besøgt. Dette meget korte besøg fortæller Google, at du ikke var tilfreds med søgeresultatet.
Du klikker nu ind på det næste søgeresultat.
Denne gang finder du præcis hvad du søger. Du bruger hele 5 minutter på at finde, læse og udvælge en opskrift på kanelsnegle før du vender tilbage til søgeresultaterne.
Den lange Dwell Time har netop givet Google en indikation af, at du fik meget ud af dette søgeresultat. Hvis denne trend fortsætter med andre Google-søgere, så vil Google give websiden et ranking boost i søgeresultaterne.
I forhold til Dwell Time er der dog en vigtig ting at pointere. Fordi målingen også kigger på, hvornår brugeren vender tilbage til søgeresultaterne, så adskiller Dwell Time sig fra “tid på siden” og “afvisningsprocent“.
Lad os kort kigge på forskellen.
Dwell Time vs. Bounce Rate og Tid på siden
Det er afgørende at skelne fra “tid på siden” og “afvisningsprocent” når man diskuterer Dwell Time. Her er en simpel forklaring af hver parameter.
Dwell Time: Igen, den primære forskel er, at Dwell Time altid starter og slutter i søgeresultaterne.
Tid på siden: Dette refererer til tiden som en bruger tilbringer på websiden, inden han navigerer til et andet sted. Andre steder kan både være en anden side på det samme website, et andet website via et eksternt link eller endda tilbage til søgeresultaterne. Tid på siden kalkuleres ud fra 2 klik. Det klik der bringer brugeren til den pågældende webside og det klik der bringer brugeren væk fra websiden.
Afvisningsprocent: Hvis brugeren kun besøger én side på dit website og derefter forlader det, så svarer dette til en session med en side. Afvisningsprocenten er et websites procentdel af sessioner med en side. Afvisningsprocenten kan skyldes, at brugere lukker siden eller klikke sig tilbage til søgeresultaterne. Uanset hvor lang tid de tilbringer på siden, så vil det kvalificere sig som en afvisning.
Hvis gennemsnitstiden på siden er lav, så kan det faktisk betyde, at brugeren hurtigt fandt det svar han søgte og derfor hurtigt forlod websiden. Det samme gælder for advisningsprocenten: Efter en hurtig skimming finder brugeren muligvis de nødvendige oplysninger og lukker vinduet.
Dwell Time er meget mere fortællende. Hvis brugeren hurtigt forlod websiden men navigerede tilbage til søgeresultaterne, ville det antyde, at websiden ikke gav ham de nødvendige oplysninger. Brugeren var med andre ord ikke tilfreds med det indhold og fandt ikke websiden nyttig.
Hvorfor er Dwell Time vigtig for SEO?
På trods af Google ikke officielt har bekræftet, at Dwell Time er et ranking signal, så er der flere tegn på, at det er tilfældet. F.eks. blev en Google ingeniør citeret for at sige følgende:
Så da søgningen blev opfundet, som da Google blev opfundet for mange år siden, skrev de heuristikker, der havde fundet ud af, hvad forholdet mellem en søgning og den bedste side til søgningen var. Og disse heuristikker fungerede ret godt og fortsætter med at arbejde ret godt.
Men Google integrerer nu maskinindlæring i den proces. Så træner du modeller, når nogen klikker på en side og forbliver på den side, når de går tilbage, eller når de prøver og finder ud af nøjagtigt det forhold.
Googles maskinindlæringsalgoritme (RankBrain) er altså meget opmærksom på, hvor længe en person bruger på en side – med andre ord Dwell Time.
For nogle år siden rullede Google også en ny funktion ud, der lod dig skjule et bestemt website fra søgeresultaterne.
Men hvordan kunne Google vide, hvilket websites du ønskede at skjule? Svaret ligger i, at hvis du hurtigt navigerede væk fra en side, så ville Google prompte dig om at blokere hele websitet. Så vigtig er Dwell Time tilsyneladende for Google.
Sidst men ikke mindst viser et studie på siders gennemsnitstid, at der er en tæt korrelation imellem Dwell Time og søgeordsplaceringer i Google.
Med det sagt får du her flere tips til, hvordan du kan forbedre din Dwell Time.
Sådan forbedrer du Dwell Time
Gør du alt hvad du kan for at rangere på et bestemt søgeord? Kæmper du for at komme på den første side? Din sides Dwell Time kan være synderen. Her er vores mest populære teknikker til at forbedre den.
Få læserne på krogen
Du har kun et skud til at give et godt førstehåndsindtryk fra søgeresultaterne. Et studie om anvendelighed viste, at de første 10 sekunder af et sidebesøg er afgørende for, om en bruger bliver eller går.
Er din introduktion fængende? For at tilskynde en højere Dwell Time skal hver introduktion være interessant og relevant for dine søgeord. En af måderne du kan gøre dette på er igennem FBO-formularen, der står for forhåndsvisning, bevis og overgang.
Den kan illustreres således:
Den første linje i dit indhold skal være en kort Forhåndsvisning af dit indhold. Denne forhåndsvisning lader Google-søgere vide, at dit indhold er nøjagtigt det, de leder efter.
Din anden og tredje linje er Bevis på, at dit indhold kan hjælpe dem. Dette viser med det samme at dit indhold er legitimt.
Til sidst afslutter du din introduktion med en Overgang. Denne overgang fører på en god måde læseren videre til det næste afsnit i dit indhold.
Vi har i dag talrige eksempler på, at denne formular er særdeles effektiv. Ikke bare til at øge brugernes tid på siden men også Dwell Time, hvilket er formålet med denne guide.
Opdel indholdet i sektioner
Din introduktion kan engagere dine besøgende og pirre deres nysgerrighed for at læse videre. En anden måde du kan få folk til at fortsætte med at læse er ved at opdele dit indhold i sektioner.
Efter din H1 header kan du bruge H2 headings til at adskille hvert emne, hvilket vil gøre dit indhold lettere at læse og mere overskueligt.
Derudover kan du gøre brug af punktopstilling, hvilket gør det nemt at skimme dine informationer.
Sidst men ikke mindst oplever vi, at billeder, illustrationer og screenshots gør indhold mere appetitligt for læserne, samtidig med, at det splitter indholdet op i mere fordøjelige bider.
Match brugerens søgehensigt med indholdet
Hvis du vil rangere øverst i Google, så er du nød til at være det mest relevante søgeresultat. Dit indhold er med andre ord nødt til at matche brugerens søgehensigt, svarende til årsagen bag en søgning. Dette vil også bidrage til din sides Dwell Time.
Lad os sige at du forsøger at rangere på et søgeord som “bedste spahoteller i Aarhus”.
Google kender de mest relevante søgeresultater ud fra de millioner af søgere, som enten har afvist eller opholdt sig på disse sider. I dette tilfælde er en side der sammenligner spahoteller i Aarhus, Googles foretrukne søgeresultater.
En landingsside som fremhæver et bestemt spahotel vil ikke fungere godt på denne søgning, fordi det ikke matcher søgehensigten.
Indlejr videoer
Indlejrede videoer kan give din websides Dwell Time et massivt boost.
Faktisk har de på Wistias blog, øget Dwell Time med 260%, blot ved at tilføje video i deres indhold.
Du har flere muligheder for at bruge video i dit indhold. Du kan indlejre en video som forklarer noget med relation til selve indholdet. Du kan også indlejre en video om relateret indhold.
Hvis videoen ellers er bygget godt op, så kan du nemt holde på dine brugere i over et minut. Video længere oppe i indholdet kan også engagere brugeren på et tidligere tidspunkt.
Skriv længere indhold
I de fleste tilfælde genererer længere indhold mere trafik. Samtidig tager det længere tid at læse, hvilket bidrager til en højere Dwell Time.
Dette er dog langt fra en opfordring om, at smide en masse fyldord ind i dit indhold. Istedet bør du fokusere på, at publicere indhold af høj kvalitet, som virkelig går i dybden med dit emne.
Et godt eksempel er vores guide til linkbuilding på ca. 6.400 ord. Selvom det er en side der kræver meget scroll, så er den pakket med gode tips, eksempler og teknikker, hvilket bidrager til den høje gennemsnitstid på siden.
Når du skriver dit indhold, så overvej også disse 3 elementer:
- Nyttighed: Giver indholdet trinvise instruktioner, hvor det er muligt? Skaber du værdi for dine læsere?
- Underholdning: Trækker dit indhold dine læsere igennem en enten overbevisende fortælling, får du dem på krogen eller har den en sjov vinkel?
- Brugeroplevelse: Er dit indhold let at navigere og skimme? Er der et naturligt og logisk flow? Er indholdet skrevet i den rette tone og stil, med ord som dine læsere forstår?
Ved at skabe fyldestgørende indhold øger du både potentialet for at rangere højt, samtidig med, at du øger læsernes Dwell Time.
Netværk og brugergenereret indhold
Googles Gary Illyes skrev engang, at hvis du har et sundt netværk, så kan det hjælpe dine søgeordsplaceringer.
Men er netværk et direkte ranking signal, eller skyldes det, at netværk indirekte hjælper dine websider med at rangere bedre? Ifølge os, så kan netværk og særligt brugergenereret indhold bidrage til en højere Dwell Time.
Et godt eksempel er kommentarer i bunden af sider. Folk har interesse i at læse andres kommentarer. Nogle har måske de samme spørgsmål og andre kan finde svar i andres spørgsmål til forfatteren. Det fastholder med andre ord læseren og afholder dem fra at klikke på tilbage-knappen.
Derudover kan du som forfatter ofte finde masser af værdifuld feedback fra dine læsere i kommentarer. Folk der skriver kommentarer bruger naturligvis også mere tid på siden, hvilket øget sidens gennemsnitlige Dwell Time.
En bedre pagespeed
En del af at give et godt førstehåndsindtryk – og forhindre folk i at afvise din side – er at sikre, at dine websider indlæses hurtigt.
Hvis dit website tager en evighed om at indlæse, så vil folk klikke væk før det første ord er indlæst. Faktisk forventer 47% af forbrugere, at en side er indlæst på 2 sekunder eller mindre.
Derfor er det vigtigt, at dine websider er optimeret til pagespeed, eftersom pagespeed også er et bekræftet rankingsignal.
Her er flere gode værktøjer, som kan hjælpe med at forbedre din pagespeed:
Pagespeed bliver også påvirket, uanset om dine læsere bliver på siden eller ej. Det bør derfor være en prioritet uanset hvad.
Mobilanvendelighed
Mere end halvdelen af onlinetrafik kommer fra mobile enheder og hvis ikke dit website fungerer, så vil folk ikke opholde sig på dit website.
Det er derfor vigtigt, at dit website også fungerer på mobile enheder, ikke kun desktops.
For at tjekke om dine websider er optimeret til mobil, kan du benytte følgende fremgangsmåde:
- Besøg Google Search Console
- Klik på “Mobilanvendelighed”
- Hvis der vises nogle fejl, så klik på fejlen for at få flere oplysninger om, hvordan du løser problemet på dit website
For at opnå en højere Dwell Time bør du altid sikre, at dine websider fungerer på mobile enheder.
Måling af Dwell Time
Hvordan måler du i praktisk Dwell Time? Hverken i Google Analytics eller Google Search Console finder du en dedikeret rapport til dette formål.
Google Analytics giver dig dog en måling for gennemsnitlig besøgstid. Lad os kigge på hvordan du bruger den.
Når du er logget ind på din Google Analytics-konto, så klikker du på:
Adfærd > Websiteindhold > Landingssider.
Herefter opretter du et segment, så du kun kigger på organisk trafik.
Du kan nu se hvor lang tid en Google-søger tilbringer på hver side på dit website. Dette er så tæt vi kommer på Dwell Time som muligt.
Tag nu et kig på de landingssider som har en høj gennemsnitlig besøgstid og find ud af hvad der virker. Du kan med fordel kigge efter om siden er:
- Brudt op i forskellige sektioner
- Indholder masser af billeder og illustrationer
- Bruger video
- Har interne links til andet og relateret indhold
Hvis der er noget som åbenlyst bidrager til en bedre Dwell Time, så kan du “kopiere” denne løsning til andre sider.
Hvad er en god Dwell Time?
Så hvad er en god Dwell Time? Du skal som udgangspunkt sigte efter 2-4 minutter. Under 2 minutter betragtes som en dårlig Dwell Time, selvom de præcise tal varierer, som det er tilfældet med mange andre SEO-parametre.
En god Dwell Time afhænger også at flere faktorer, herunder:
- Din niche
- Typen af indhold
- Søgehensigten
- Trends og begivenheder
- Med mere
Vi anbefaler derfor, at du fokuserer på at forbedre din gennemsnitlige Dwell Time på hele websitet, fremfor kun at fokusere på enkelte websider.
User Experience
Lær mere
Godt gået! Du har nu læst guiden "Dwell Time" og er sikkert blevet meget klogere. Du er klar til at kaste dig over den næste lektion.