Indholdsanalyse

I takt med at kvalitetsindhold bliver vigtigere og vigtigere for at rangere i søgemaskiner og konvertere leads til kunder, så er det afgørende, at du løbende evaluerer dine siders indhold.

Med en indholdsanalyse foretager vi en grundig gennemgang af din informationsarkitektur, med henblik på at afdække fejl og mangler, som kan begrænse dit forretningspotentiale.

Vil du ringes op?

Hvad er en indholdsanalyse?

En indholdsanalyse er en komplet analyse og gennemgang af dit websites indhold. Med udgangspunkt i analysen, identificerer vi svagheder såvel som muligheder og konverterer derefter denne viden til konkrete anbefalinger.

Med implementeringen af vores indholdsanalyse, får du ikke kun et website der appellerer til højere placeringer i søgemaskinerne. Du giver også potentielle kunder, der lander på dit website, et bedre førstehåndsindtryk.

Derfor er en analyse af dit indhold vigtig

Vi møder desværre rigtig mange virksomheder, der er så fokuseret på at udgive nyt indhold, at de glemmer at evaluere deres eksisterende indhold. Her er 4 grunde til, hvorfor du regelmæssigt er nød til, at analysere dit indhold.

Mål

Er dit indhold med til at opfylde dine mål? Får du noget afkast af det indhold du producerer? Det ved du desværre ikke, med mindre du måler på dit indholds præstation og sporer det igennem regelmæssige revisioner.

Friskhed

Dit indhold kan med tiden blive uaktuelt eller endda forældet. Dette er overhovedet ikke unormalt. Hvad der var relevant sidst år, er ikke nødvendigvis relevant nu. Noget indhold kræver derfor tilføjelser eller måske ændringer, for at det kan tilpasse sig tiden.

Fejlinformation

I takt med dit indhold ældes, så kan fakta og data der engang var nøjagtige, blive unøjagtige. En regelmæssig revision af dit indhold vil sikre, at dit indhold er nøjagtigt og samtidig beskytte din brands omdømme.

Forstå hvad der virker

Hvis ikke du går tilbage og evaluerer dit indhold, så vil du aldrig vide, hvilke indholdstyper, eller hvilke blogindlæg der er dine mest succesrige. Måske er du blevet træt af, at udgive 3 blogindlæg om ugen som aldrig giver resultater. Det er derfor vigtigt, at du regelmæssigt kigger bagud for at se, hvilket indhold der virker og ikke virker.

Med vores indholdsanalyse får du en bedre forståelse af, hvordan dit indhold bidrager til de fælles mål og dine overordnede KPI’er.

Hvorfor er en indholdsanalyse vigtig for SEO?

Indhold har altid været en hjørnesten indenfor SEO. Men i de seneste år er kvalitetsindhold ikke bare blevet vigtigere, det er altafgørende for din succes i søgemaskiner som Google.

Faktisk har Google bekræftet, at indhold er i deres top 3 over vigtigste ranking faktorer. Samtidig ønsker Google, at fremhæve de bedste resultater i søgeresultaterne. Det vil sige det indhold som er bedst til, at tilfredsstiller brugerens søgeforespørgsel.

Når vi analyserer dit indhold fra et SEO-perspektiv, så kigger vi på de vigtigste parametre, som Google evaluerer på, når de besøger dit indhold. Dette inkluderer blandt andet, men begrænser sig ikke til følgende parametre:

  • Webarkitektur
  • Interne links
  • Søgeord
  • Meta tags
  • Søgehensigt
  • E-A-T
  • Layout ift. indhold
  • Semantik
  • Læsbarhed
  • Pagespeed

Hvor mange parametre vi reelt inkluderer i analysen, afhænger af omfanget af dit website, såvel som ændringer i Googles algoritme, der kan påvirke kvaliteten af indhold.

Giv et positivt førstehåndsindtryk

Udover at dit indhold skal bidrage til din synlighed i søgemaskiner, så skal det også være med til, at give dine besøgende et positivt førstehåndsindtryk. Derfor måler vi primært på brugertilfredshed og interaktion.

Her er nogle af de parametre, som vi måler brugertilfredsheden på.

  • Organisk trafik
  • Afvisningsprocent
  • Gennemsnitlig tid på siden
  • Unikke besøgende
  • Sider per session
  • Nye vs. tilbagevendende besøgende
  • Trafikkilder
  • Konverteringer

Og baseret på målene for dit indhold, så kan vi hjælpe dig med at beslutte, hvorvidt dit indhold fungerer for dig. Med andre ord tilknytter vi målinger på alle indholdsstykker, så vil du vide, om du rammer plet eller ej.

Forbered dig på løbende analyser

Selvom du har fået en indholdsanalyse nu, så anbefaler vi, at gentage revisionen minimum hvert halve år, i takt med nyt indhold bliver tilføjet på dit website. Og hvis din indholdsproduktion er særlig høj, så anbefaler vi analysen på månedsbasis.

Over tid vil du bemærke, at visse indholdsstykker virker bedre end andre og at noget indhold kan tage måneder, før det virkelig slår igennem. Dette kan især være tilfældet for evergreen indhold.